onsdag den 7. november 2012

Hobbitten anmeldelse



J.R.R. Tolkiens Hobbitten handler om den epic eventyrsrejse for Bilbo Baggins, hobbitten der ellers, indtil bogens start, aldrig har været uden for sin landsby. En dag kommer hans ven troldmanden Gandalf forbi, og alting bliver vendt fuldstændig om for den lille hobbit.


Mange af os læser, fordi vi håber at få en af de øjeblikke hvor alt går op i en højere enhed. Vi læser for at le og græde, for at blive rørt og forarget. De bøger der kan det, bliver til bestsellere. De bestsellers der har gjort størst indtryk, både ved kritikkere og læsere og som berøre mange, bliver til en klassikker. Hobbitten har 75-års fødselsdag, så den har efterhånden nogle år på bagen som klassikker, og snart, meget snart kommer den længde ventede storfilm. Eller første del af tre i hvert fald. Jeg glæder mig utrolig meget til at se ordene blive levende på skærmen. Selvom jeg nu ellers har en ret god fantasi når det kommer til bøger, så var det virkelig en kæmpe oplevelse at se Ringenes Herre i biograferne. Huge, really.

Jeg har læst Hobbitten før, men jeg kan desværre ikke huske den oversættelse. Så jeg har ikke noget at sammenligne med. Ej heller har jeg læst den på originalsprog. Hvilket jeg jo ellers altid har for vane. Det jeg kan sige om nyoversættelsen er at den i hvert fald gør en kæmpe indsat i at få en til at leve sig ind i handligen.

I forhold til Ringenes Herre trilogien, så er Hobbitten faktisk skrevet til børn, så den er skrevet i et meget behageligere sprog. Der er ikke så meget beskrivende landskab, som ellers let kan gå hen og dræne handlingen en smule. Det er sådan en bog skal skrives, uanset om det er til voksne eller til børn. Ret og behageligt, så man nemt kan leve sig ind i handlingen.

Hobbitten er en ren nydelse at læse. Det er et rigtig eventyr, absolut en af de bedste af slagsen. Samtidig med at vi har skatter, drager, trolde, elver og dværge mv. og så har vi også Gandalf den grå, Gollum og andre kendte karaktere fra Ringenes Herre. I en og samme bog. Det kan ikke blive bedre. Her er de dog ikke under helt det samme press som i sidste bog, så der ser vi en lidt anden side af dem, hvilket er herligt.

Hvis du ikke har læst den, så er det en fejl. Skynd dig at få fat i den. Jeg synes selv bogen er en skøn gave at give, til alle aldre. Det er i hvert fald en bog man ikke kan gå fejl af. Du kan læse mere om Hobbitten på Gyldendals hjemmeside: http://www.gyldendal.dk/hobbitten, hvor du også har mulighed for at høre det første kapitel som lydbog.

KKKKKK

Tak til Gyldendal for dette anmeldereksemplar, det var en skøn fornøjelse at læse eventyret igen.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig